- Advertisement -

על סוגי יוגה, תנוחות יוגה, מדיטציה ונשימה

כיום, יוגה זהו תירגול כל כך נפוץ ונחשב לפעילות גופנית פופולרי ביותר. אך מאיפה התחילה היוגה? מה הקשר למדיטציה ולנשימה? אילו סוגי יוגה קיימים? האם זה אימון תודעתי או אימון פיזי?

0

יוגה, תירגול שהתפתח במשך אלפי שנים בחצי האי ההודי כעוסק בפילוסופיית החיים,
שהייתה נכונה אז ונכונה גם היום, בהתפתחות התודעה, השלווה והשמחה הפנימית.

בהודו העתיקה, היה נהוג לתרגל יוגה באשראם – מקום בטבע, מרוחק מרעשים,
המיועד לתלמידים שבאו ללמוד יוגה ולמצוא את השלווה וההרומוניה.
בראש כל אשראם עומד מורה רוחני שהוא המנהיג, האחראי על המקום והוא נותן את הדוגמא לתלמידיו.
גם היום, ניתן למצוא אימוני יוגה באשראמים ובמכוני כושר, המתרכזים בנשימות, בשקט הפנימי ובריכוז בזמן התרגול,
לצד עיצוב, חיזוק והגמשת שרירי הגוף בתנוחות היוגה השונות.

מה זה בכלל יוגה ומאיפה היא התחילה?
לא ידוע בדיוק מתי היא החלה אך על פי הכתבים העתיקים המתייחסים אל היוגה,
ההערכה היא שכבר לפני כ 5,000-8,000 שנה, עם התפתחות האנושות, החלה להתפתח גם היוגה.

המילה “יוגה”, לקוחה מהמילה “יוג”, שפירושה לפי השפה הסנסקריט (השפה הקדומה בהודו):
קשר, חיבור, מיזוג, מיקוד, תשומת לב.
מכאן, שהפירוש של היוגה הוא – אחדות בין הגוף, הנפש והנשמה.

היוגים הראשונים חיפשו כיצד להגיע לחיבור, מודעות עצמית ושלווה פנימית.
הם גילו זאת דרך המדיטציה, שדרכה הם הגיעו לריכוז ושקט פנימי גבוהים.

המדיטציה נעשית בדרך כלל בישיבה במקום נקי ושקט
על מנת לעזור להשקיט את המחשבות ולהכניס שלווה לתודעה כדי לאפשר איזון נפשי.
הטכניקות הן רבות:

  1. מדיטציה מודרכת על ידי דמיון מודרך.
  2. מדיטציה לריכוז על ידי ריכוז במנטרה (משפט מסויים) או בדבר מסויים.
  3. מדיטציה לרוגע על ידי שחרור ממחשבות.
    כשמחשבה מגיעה לתת לה לחלוף בשקט, ללא ביקורת, אלא רק על ידי התבוננות בה מרחוק.

המדיטציה עוזרת בהורדת לחץ דם, מתח נפשי, חרדות, דיכאון וכאבים בגוף.

במשך ההיסטוריה, היוגים החלו להתייחס לגוף הפיזי כאל מקדש של הנשמה, שיש לטפחו.
וכך התפתחה היוגה מפילוסופיה רוחנית של ישיבה ארוכה במדיטציה, ריכוז והתבוננות פנימה,
גם לתרגול הגוף בתנוחות יוגה שונות (הנקראות בסנסקריט- אסאנות),
המניעות ומחזקות את הגוף יחד עם מודעות לנשימה נשלטת (הנקראת בסנסקריט- פראנה).

ביוגה שמים דגש מאוד גדול על נשימה ועל מודעות לנשימה.
על ידי תירגול סוגים שונים של נשימה אפשר
לשחרר מתחים נפשיים, להקל על כאבים בגוף, לשחרר פחדים, לעזור בקשיים רגשיים,
להעלות את התודעה והמודעות העצמית.
כמו כן, תירגול הנשימות עוזר לחיזוק איברי הנשימה ולריקון האויר מהריאות
המאפשר בריאות טובה והעלאת האנרגיה לגופינו ונפשינו.

תנוחות היוגה הושפעו מהטבע ומהסביבה של אותם יוגים
ולכן, הרבה מהתנוחות קשורות לחי, לצומח ולכל הטבע שסבב אותם.
למשל: ברכת השמש, תנוחת כלב מביט מעלה, כלב מביט מטה, תנוחת הלוחם, תנוחת הדג, לוטוס ועוד…

על ידי תרגול יוגה – בתנוחות בגוף הפיזי,
על ידי נשימה מודעת ונשלטת
ועל ידי מדיטציה המאפשרת שליטה בהכרה וכינוס החושים פנימה ללא הפרעות חיצוניות,
היוגים מצאו את שלוות הנפש, הבריאות והשמחה.

התפתחות היוגה ליוגה של זמננו

במשך אלפיים שנה, לימוד היוגה עבר ממורה (גורו) לתלמידו.

בשנת 200 לפנה”ס, הסופר והפילוסוף פטנג’לי, אסף, חיבר וערך כתבים
מ”התורה שבעל פה” של היוגה שעברה ממורה לתלמיד, ל”יוגה סוטרה“.
ה”יוגה סוטרה” הוא הספר המאגד בתוכו את הכתבים הראשונים שנכתבו על השיטה המודרנית לתרגול יוגה.
הוא מכיל כ- 195 סוטרות (הצהרות קצרות) שהן מעין “הוראות הפעלה” לתרגול יוגה גשמית ומנטלית
ומביאות את השלבים המטהרים את הגוף וההכרה, כאשר המטרה היא לאחד ביניהם על מנת להגיע להארה.
מכיוון שהסוטרות היו מעין תורה שבעל-פה במשך שנים רבות,
הן מאוד קצרות ובעלות מספר מילים מועט כדי שיהיה ניתן לזכור אותן.
ולכן, הן זוכות לפרשנויות רבות ואין משמעות אחת לכל סוטרה.

היוגה של זמננו מאוד מושפעת מכתבי ה”יוגה סוטרה”.
התנוחות והנשימות המובאות היום בכל חוג יוגה הם על פי הכתבים הקדומים שנאספו על ידי פטנג’לי.

פטנג’לי, בספרו, מונה 8 שלבי יוגה עד שמגיעים לשלב ההארה (סאמאדהי – שלב 8 :

  1. יאמה – המוסר, ששולט בתשוקות וברגשות- שומר על ההרמוניה עם בני האדם והסביבה.
  2. ניאמה – היטהרות והתפתחות האישיות, על ידי משמעת עצמית ושליטה בתשוקות.
  3. אסאנה – תנוחה יוגית. תנוחות היוגה עוזרות לשמור על הגוף גמיש, בריא וחזק, מכינות את הגוף לישיבה ממושכת בזמן מדיטציה.
  4. פראינאמה – שליטה בקצב הנשימה והכוונת הנשימה לאברי הגוף השונים, על מנת להרגיע מחשבות ורגשות.
  5. פראטיהרה – התכנסות, ריכוז, ניתוק המחשבות ושיחרורם מגירויים חיצוניים.
  6. דהארנה – ריכוז. מכניס את האדם למקום של הנשמה העמוקה ביותר.
  7. דהיאנה – מדיטציה. עוזרת להגיע לריכוז ולהתכנסות הפנימית לנפש.
  8. סאמאדהי – המצב של המודעות שנוצרת על ידי מדיטציה עמוקה שבו מתאחד האדם עם האלוהים שבתוכו.

פטנג’לי טוען שאדם העובר את כל השלבים הוא אדם מאושר היודע לעשות הבחנה
בין מציאות ללא מציאות.
בין הנצחי והרגעי.
בין הטוב לבין המהנה.

כושר ההבחנה והחכמה, יפגיש את אותו אדם עם אהבת אמת והוא יפעל מחוסר אנוכיות ובלב מלא אהבה למען האחר.
רק כאשר נשלוט במחשבות נוכל להגיע לחיי השלווה.

 

5 עקרונות היוגה המשפיעות על האדם במלואו

כבר הבנו שהיוגה היא דרך חיים המשפיעה על כל תחומי החיים והיא לא רק אימון גופני,
הכולל תרגילי כושר לעיצוב וחיטוב הגוף, אלא דרך להשפיע גם על התודעה, האושר הפנימי, השלווה והבריאות.
כל זרמי היוגה באשר הם, מושתתים על 5 העקרונות הבסיסיים האלה:

  1. הרפייה נכונה המשחררת את המתח בשרירים, מרגיעה את הגוף כולו ומשאירה את האדם רענן.
  2. תרגול נכון של תנוחות היוגה, המשפיע על כל חלקי ואיברי הגוף.
    התנוחות מותחות ומחזקות את השרירים, המפרקים והרצועות ומשפרות את מחזרות הדם.
  3. נשימה נכונה, מלאה וקצבית משתמשת באופן מיטבי בכל חלקי הריאות להגדלת קליטת החמצן המייצר אנרגיה בגוף.
  4. תזונה נכונה, מזינה ומאוזנת, המבוססת על מזון טבעי, משפיעה על הגוף לטובה, על ההכרה רגועה ומחזקת את המערכת החיסונית של הגוף.
  5. חשיבה חיובית ומדיטציה עוזרות לסלק מחשבות שליליות, להרגיע את ההכרה ולשלוט בכל המחשבות.

במשך ההיסטוריה, היוגה עברה שינויים וגלגולים שונים, המותאמים לזמן ולמקום,
אך הפילוסופיה והמשמעות העמוקה נשמרו עם השנים ומכאן כל גורו (מורה),
פיתח שם דגש על דבר מסויים ביוגה וכך התפתחו מספר סוגי יוגה.
כל אחד יכול למצוא את סוג היוגה המתאים בשבילו:

    • יוגה תרפיה  – יוגה טיפולית המשתמשת בטכניקות היוגה על מנת לטפל באנשים עם בעיות בריאותיות ולהבריא אותם.
    • בריגהו יוגה – שמה דגשעל יצירת איזון בין חיי החומר לרוח, מחזקת את הריכוז ומאפשרת את העבודה הפנימית של המטפל.
    • ביקראם יוגה – שיטה המבוססת על תירגול של 26 תנוחות יוגה ו-2 סוגי נשימות בחדר מחומם עם לחות גבוהה.
      מטרת השיטה לזרז את ניקוי הרעלים בגוף, לשחרור השרירים, למניעת פציעות ולהקל על הלחץ ועל המתח הנפשי על מנת לטהר את הגוף והנפש.
    • אשטנגה יוגה – תירגול אינטנסיבי הבנוי על 6 סדרות הבנויות בסדר קבוע ובטכניקות מיוחדות של נשימה.
      הדגש בשיטה זו הוא על הכוח וחיזוק הגוף, עליית הסיבולת לב ריאה וגמישות הגוף.
      מתאים לצעירים, נמרצים ולאנשים בריאים.
    • איינגר יוגה – הדגש על ביצוע מדוייק וממושך בכל תנוחה על ידי שימוש באביזרים שונים העוזרים לביצוע התנוחות בצורה תנוחה. שיטה זו מתאימה לכולם, מועילה לבריאות ומחטבת את הגוף.
    • שיבננדה יוגה – שיטה עדינה העובדת על 12 תנוחות יוגה בצורה איטית, כאשר המטרה היא להיות קשובים לעצמינו.
      שיטה זו, שמה דגש על נשימות, מדיטציה ושירת מנטרות.
    • קונדליני יוגה – עובדת דרך 7 הצ’אקרות העיקריות הנמצאות לאורך עמוד השידרה.
      הדגש בשיטה הזאת היא פיתוח המודעות בין הגוף לנפש תוך כדי תירגול תנוחות יוגה, נשימות, מדיטציה ומנטרות.
    • יוגה נידרה – שיטת הרפיה לגוף, למחשבות ולנפש, נעשית לרוב בזמן שכיבה על הגב עם החלטה חיובית שכל מתרגל לוקח עליו ואומר אותה בשקט בליבו ומבטיח לעצמו לקיים החלטה זו בחייו תוך כדי הרפייה לחלקי הגוף.
    • יוגה מודרה – שיטה של תירגול איברים מסויימים, המשולבת בתוך סוגי היוגה השונים, לרוב בזמן מדיטציה על מנת לעודד את האנרגייה בגוף לכיוונים נכונים ולשיחרור החסמים בגוף. המודרות היותר מוכרות הן על ידי שימוש באצבעות הידיים.

אל המערב היוגה הגיעה לקראת תחילת המאה ה- 20 ומאז תפסה תאוצה והתרחבה.
בשנים האחרונות המודעות ליוגה גדלה והיא מגיעה לקהילות רבות,
עד כדי כך שאפילו הרפואה הקונבנציונלית מכירה בהשפעתה הטובה של היוגה
על בריאותו הנפשית והפיזית של האדם.
מתוך ההבנה שעל מנת שאדם יחייה חיים בריאים ובהרמוניה עם מחשבותיו, רגשותיו, תשוקותיו וצרכיו, עליו להיות במודעות עצמית, כדי לחיות בשמחה והגשמה עצמית – מה שמשפיע על הבריאות הנפשית והפיזית.

למה לתרגל יוגה?

יש כל כך הרבה סוגים של אימוני כושר ושל אימונים מנטליים,
יש כל כך הרבה דרכים לעבוד על ההתפתחות האישית, על התודעה ועל המיינד,
אבל היוגה היא דרך לשלב בין כולם בצורה נינוחה ואפשרית לכל אדם.
היוגה מתאימה לכל אחד ואחת ומתפתחת יחד עם היוגיסט (האדם שמתרגל את היוגה).

הנה 10 היתרונות שהיוגה תכניס לחייכם:

  1. התעמלות בונה עצם, מחזקת את הגוף, העצם והשלד, הארכת השרירים והגמשת המפרקים.
  2. יציבה נכונה ובריאה ושיווי משקל.
  3. זירוז חילוף חומרים וחיזוק מערכת החיסון.
  4. מראה גוף מעוצב וחטוב.
  5. האטת ההזדקנות והעלאת החיוניות והאנרגיה.
  6. שיפור הריכוז והזיכרון.
  7. חיזוק הביטחון העצמי.
  8. הקלה על כאבים ומחלות בגוף ואף ריפוי. לדוגמא: עקמת, פריצת דיסק, דלקות, הורדת כולסטרול, לחץ דם ועוד.
  9. הכנסת פרופורציה ואיזון לחיים.
  10. שלווה, ריסון, שליטה עצמית והתרוממות הרוח.

היוגה של היום עברה שינויים והתפתחויות התואמים את זמננו.
יש כמה זרמים ליוגה, כאשר כל אחד מהם שם דגש על משהו מהפילוסופיה של היוגה.
הסגנון הפופולרי כיום, הוא דרך תרגול תנוחות היוגה.
ככל שמתרגלים יוגה, נהיים מיומנים יותר,
היציבות הפיזית מובילה עם הזמן את המתרגל למקום רוחני ואיחוד של
מודעות הגוף הפיזי, המיינד והנשמה.
כך נוצר איזון בחיי המתרגל ומתאפשר חיבור ל”אני הפנימי”,
המשפיע על בריאותו הנפשית והפיזית ולתחושה הטובה,
המביאה איתה את השמחה ובשלב מתקדם גם הארה רוחנית.

נמסטה 🙏

תגובות

Your email address will not be published.